Mindfulness, wat het voor mij betekent….

22-09-2019

Er is al heel wat geschreven over mindfulness. Veel onderzoek en publicaties, misschien soms ook wat veel ruis er omheen. In deze blog wil ik met je delen wat mindfulness voor mij betekent en kijken of ik het voor je kan terugbrengen tot zijn essentie. Misschien dat het je inspireert en helpt met de dagelijkse uitdagingen in je leven.

Ruim 10 jaar geleden heb ik een burn-out gehad, was ik opgebrand. Maar wat ik me vooral herinner, elke houvast die ik dacht in mijn leven te hebben, was in een keer weg. Het voelde als een grote leegte, een vrije val totdat ik op de harde bodem van een diepe put landde. Geen verbinding meer met wat of wie dan ook. En ik had het niet zien aankomen.

De eerste worsteling waarmee ik geconfronteerd werd, was het kunnen accepteren dat dit me overkomen was. Alle verwijten en negatieve gedachten over mezelf kwamen in alle hevigheid naar boven. Wat een loser! En daar zat ik dan, met mezelf en mijn gedachten.

De tweede worsteling was om niets te doen. Niet dat ik enige energie had om iets te doen, maar er was een enorme onrust in mezelf, omdat ik daar maar op de bank zat niets te doen. Dat was in strijd met al mijn overtuigingen die ik me in de loop der jaren eigen had gemaakt.

Op aanraden van mijn psychologe ben ik toen een 8-weekse mindfulness training gaan doen. Het was toen nog redelijk onbekend hier in Nederland. Nog niet zo’n hype als het nu soms lijkt te zijn. Inspiratie haalde ik uit het boek “Mindfulness, In de maalstroom van je leven” van Edel Maex. Enkele van de belangrijkste thema’s uit de mindfulness wil ik graag met je delen. Voor mij vormen ze de kern van mindfulness.

Van de DOE- naar de ZIJN-modus

Mindfulness is met aandacht zijn in het hier en nu. Maar als je continu alleen maar bezig bent, vaak op de automatische piloot, dan heb je niet in de gaten wat er echt met je gebeurt. Daarom, zoals Edel Maex beschreef: “de eerste stap in mindfulness, is stoppen waar je mee bezig bent...” en overgaan naar alleen maar zijn. Van hieruit kun je je aandacht brengen naar jezelf, je ademhaling, naar je lichaam en geest. En gewaar worden van wat zich daar afspeelt: gedachten, gevoelens, lichaamssensaties. Niet alleen met je verstand bezig maar weer leren voelen met je lichaam. Weg van vastgeroeste automatische reactiepatronen die je steeds brengen waar je niet wil zijn. Pas toen begon ik te begrijpen, hoe ik al langere tijd de signalen van mijn lichaam en mijn gevoelens had genegeerd. En hoe dat dat geleid had tot de burn-out door het voorbij gaan aan mijn grenzen.

Aandacht maakt het verschil

Dit is een bewuste variant op de reclame slogan van een bekende winkel. Aandacht laat je inderdaad meer genieten van de mooie dingen in je leven, hoe klein dan ook. Maar aandacht maakt ook het verschil bij de moeilijke en pijnlijke perioden in je leven. Voor mij was het ontdekken welke gedachten er naar boven kwamen wanneer ik met iets zat. Gedachten die me niet hielpen maar juist verder in de put brachten. Met de mindfulness meditatie oefeningen was het voor mij mogelijk om dat proces te onderbreken. Hierdoor kwam er meer ruimte en kon ik bewust kiezen hoe met moeilijke dingen om te gaan.

Mindfull in het leven staan

Inmiddels is mindfulness een onderdeel van mijn leven geworden. Ik mediteer dagelijks. Maar wat ik denk dat vooral ook belangrijk is: onderbreek regelmatig gedurende je dag even datgene waar je mee bezig bent. Breng je aandacht naar jezelf, je ademhaling, naar je lichaam en geest. Een paar minuten is al genoeg. Een checklist die ik graag gebruik is:

FRISSE BLIK
Kun je de gebeurtenissen in je leven zien alsof ze voor het eerst plaatsvinden of weet je al meteen hoe het zal gaan?
NIET STREVEN
Zit je week vol met zaken die gedaan moeten worden en moet je dingen bereiken, of geef je jezelf tijd en ruimte?

 

NIET OORDELEN
Heb je meteen je oordeel klaar over de mensen die je ontmoet, of krijgen ze de ruimte om anders te zijn dan je dacht?

 

GEDULD
Neem je de tijd voor jezelf, geef je een ander de tijd, of heb je steeds maar haast?

 

ACCEPTATIE
Kun je het accepteren als iets gebeurd is, of denk je steeds, wat als..........?

 

LOSLATEN
Houd je je krampachtig vast aan zaken, mensen, dingen die moeten gebeuren, of kun je ook loslaten?

 

VERTROUWEN
Ben je bang dat dingen vast verkeerd zullen lopen, dat mensen je in de steek laten, of heb je het vertrouwen dat alles uiteindelijk goed komt?

 

COMPASSIE
Kun je mild zijn voor jezelf en de ander?

Mijn eigen pad volgen

Met meer aandacht voor hoe ik in het leven sta heb ik ook ontdekt dat mijn passie ligt bij het werken en helpen van mensen, om zich te ontwikkelen, om beter om te kunnen gaan met de uitdagingen in het leven. Om hier invulling aan te geven ben ik als coach en mindfulness trainer aan de slag gegaan. Hierbij kan ik goed gebruik te maken van mijn kennis, talenten, maar vooral ook van mijn persoonlijke ervaring.

Thema's zijn "in je kracht komen, persoonlijke ontwikkeling, zelfbewustzijn en vertrouwen, mentale weerbaarheid, beter omgaan met stress, rust in je hoofd, balans in je leven". Hierbij zet ik met passie mijn ervaring in, zowel binnen het bedrijfsleven als mijn eigen levenservaring.

Leuk? Deel het!

Reageren? Graag!

comments powered by Disqus